Tjoho!

Orkar inte skriva så mkt i bloggen, men tänkte att jag skulle uppdatera lite gravid-info! ;)

Min Graviditet, BF lördagen den 31 januari 2009.
Uträkning utgår från dagens datum: Tors 4 dec 2008.
Din graviditet startade: Sön 27 apr 2008.
Din menscykel är: Ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär: Sön 11 maj 2008 (ägglossningen).

Du är på dag: 222 av 280. (79,3%).
Du är i vecka: 32.
Du har gått: 31 fulla veckor och 4 fulla dagar (v31+4).
Du är i: 7:e kalendermånaden.
Du är i: 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden)
Du är i: Trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum: Lör 31 jan 2009
Du har: 58 dagar kvar till förlossning.



Vecka 32 - 30 nov - 6 dec 2008

Kroppen:
Man kan lätt bli anfådd när man gör något ansträngande trots att lungkapaciteten har ökat.
   Att man blir anfådd är helt normalt, barnet får lika mycket syre oavsett hur flåsig man känner sig.
I slutet av graviditeten kan trycket på pulsådern bli för stort om man ligger på rygg, vilket kan göra att både du och barnet mår illa.
   Barnmorskan brukar därför rekommendera att man ligger på sidan när man ska sova.
Det brukar även vara den ställning som känns bäst, det kan vara skönt att ha en kudde som stöder upp den tunga magen lite.

Barnet:
Vid den här tidpunkten väger barnet cirka 1500 gram och är ungefär 40 cm lång.
   Nu kontrollerar barnet själv sin kroppstemperatur.
Lungorna är färdiga och barnet ligger nu och tränar dem genom att andas ner fostervatten i dem, ofta med hicka som följd.
   På pojkar kommer nu testiklarna ner i pungen från att ha varit i ljumsken.
Tånaglarna växer allt mer.
   Barnets sparkar blir nu mer som kraftiga knuffar och man kan lätt särskilja olika kroppsdelar från varandra.
Ibland kan man kanske känna något spetsigt som rör sig hastigt tvärs över hela magen, det kan vara ett knä eller en fot.
   Genom att barnet hickar kan man också få en uppfattning åt vilket håll barnet är vinklat, hickningarna känns som mest från barnets rygg.





Var ju som sagt hos barnmorskan igår, och allt såg bara fint ut, bäbisens hjärtljud låg som mest i 140. Och jag måste säga att hjärtljuden på denna lilla krabat har varit väldigt olika, Annars så brukar man ju säga att är hjärtljuden höga så är det det ena, och är dom låga så är bäbben det andra.
   Så det ska verkligen bli spännande att se vad detta lilla liv är för något, för jag vet absolut inget, men jag anar att det är en pojke! ;) Men vi får ju se!
   Vågen hos barnmorskan sade 66,1 Kg, och jag fortfarande förvånad över hur lite jag väger, har ju bara gått upp 4 Kg.. Men som sagt, det kommer, det kommer.
   Har ju sökt havandeskapspenning från den 18:e dec, och då när jag inte kommer att göra ngt annat än att bara gå hemma så lär jag väl svälla som en elefant. Typ. Meen hä bju ja på! ;) För fet, det är jag minsann ikket, och jag välkomnar kilona med öppna armar! hah!
   Vi var på "studiebesök" på förlossningen igår, det var ju bra att veta var stället ligger när det är dags! ;) Iaf för Krills skull, som ska köra! Haha. Och det var faktiskt spännande att se hur det såg ut där inne också, nu känner man sig lite mer förberedd iaf! ;P

Tog lite nya magbilder igår!  :D
Fattar inte, jag tycker att magen ser större ut än vad den känns! Haha. Fast snart så lär det väl vara tvärtom... 
   Jag älskar verkligen att vara gravid, det är ju det vackraste som finns, och då är det inte egoistiskt menat, utan alla gravida kvinnor är vackra! :)
   Det är ett sånt privilegium att få kunna bli gravid, det är ju inte alla som får känna på denna fantastiska upplevelse! Att få känna och ha ett litet liv i magen. Känna alla sparkar och "puffar". ^^
   Jaa, jag känner mig bara allmänt känslosam! Så kan det minsann också bli ibland!

Jag älskar dig, du lilla liv i min mage. <3


  Från v. 31+3.  Bild på mage från v 31+3.



Tänkte att medan jag liks ändå är igång, så ska jag minsann passa på att visa upp vårat barbord som vi köpte på IKEA.. Tyvärr så blev ju korten halvkassa, man är ju inte världens bästaste fotograf, och man har ju tyvärr inte heller den bästaste kameran, men det är ju faktiskt helheten som räknas! Och ni är hjärtligt välkomna om ni vill se det IRL! ;)

Vårat nyinköpta barbord! ^^  Baris! ;)

Så ser det ut! :D

Sen så har vi våran supersnygga julgran (som för övrigt också är snyggare i verkligheten än med denna kassa digitalkamera..)

Granen våran! ^^



Dessutom 
så har vi satt upp spjälsängen! Och här kommer lite pics från när Elsk höll på att grejja. Tänkte ju fortsätta att fota, men till slut så tyckte han att jag skulle hjälpa han ist för att fota! ^^

Krills grejjar med bäbissängen!
Hmm..?

Soet elsk!
Du.. Kom å Hjälp till nu va!?
 
Våran lilla knodds säng! ^^
Thadaa, resultatet! ;)
Hoppas bäs kommer att sova gott i denna lilla säng! ^^

Oj, det blev minsann visst ett rätt så långt inlägg, men det enda jag har tjatat om är ju graviditeten.. Haha! ^^
   Men så får det vara ibland. Det är ju typ det enda roliga jag har nuförtiden! tss.



Sen så vill jag bara avsluta med....

Mitt hjärta!

Jon Kristoffer Johansson.

Du gör mitt liv värt att leva!
Du är solen i mitt liv, stjärnan på min mörka natthimmel.
Du är mitt allt!
Och du är min!

Jag älskar dig mer än allt på denna jord!

//Din Desireé

Kommentarer
Postat av: Elin

Men hellpjådor va du varit duktig och uppdaterat bloggen nu! ;)

Snyggt barbord ni köpt, likadant som vi har. Vårat använder vi tyvärr mest som blombänk men det ska det väl bli ändring på om något halvår eller så ;)

Jag tror förresten också att du får en liten pojke, ser ut som en liten pojkmage :)Och du det där med vikten.. vänta bara.. vänta bara..

2008-12-04 @ 20:44:55
URL: http://elinsstory.blogg.se/
Postat av: Victoria

Ååh!! de är allt jag kan säga, ÅÅÅH :D

(jag gissar för övrigt på en pojke)

KRAMAR!!!

2008-12-04 @ 22:40:15
URL: http://virred.blogg.se/
Postat av: Frida

Va fint det blev med barbordet! även om det inte blir så många drinkar vid baren för din del den närmaste tiden ;) Ska oxå ta och sätta upp granen i helgen tror jag, får väl se om den får stå eller om lillfisen river ned den hihi. Hoppas allt är bra med er! Kram kram

2008-12-04 @ 23:04:07
Postat av: Jenny

Hej mitt älskade gummi!! Sitter hemma och tänker på dej. Och va tjock du blitt, kan inte fatta att kaggen bara väger 4 kg?!! En minibäbis ;-) Förhoppningsvis kan jag åka upp till dej på en snabbvisit innan liten kommer, hoppas hoppas! Love you mest! Puss

2008-12-09 @ 15:21:12
URL: http://sniskan.blogg.se/
Postat av: Sandra

:') Åååååhå! Spurta Spurta! Vad fint ni har det förövrigt. Kraams!

2008-12-11 @ 22:34:43
URL: http://sandracecilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0